Studiebesök på bygget av nya yrkesgymnasiet i Haninge

En av de saker som vi i Miljöpartiet de Gröna i Haninge är stolta över är bygget av ett nytt yrkesgymnasium. Dels att det byggs över huvud taget. I det samarbetsavtal som finns med övriga Stockholmskommuner så är det en stor ekonomisk risk när man investerar i skolbyggnader eftersom programpengen är den enda tillåtna finansieringen till skolan. Om man får för lågt antal elever i skolan så blir det mycket svårt att bedriva undervisning i skolan och kommunen har ändå hela ekonomiska ansvaret för byggnaden.
Men det finns ytterligare ett skäl varför vi i Miljöpartiet de Gröna i Haninge är stolta: Hållbarhet. Som synes på bilden nedan så värms skolan med solfångare på taket. Och under byggnaden finns ett värmelager som lagrar värme under varma dagar och från solfångarna. Värmen används under de kalla dagarna.

Därför begav vi oss idag 26 juni på ett besök på bygget. Först fick vi en genomgång av platschefen och Tornbergets projektledare. Vi fick bland annat veta att värmelagret redan var installerat och klart så det syns inte längre. Vi fick istället tips om en film på Youtube som spelats in när värmelagerkablarna syns. Apropå Youtube-film så finns det också en film som visar hur bygget såg ut förra veckan.

Foto: Anna Ragnar och Johan Svensk står framför "kasunen" där värmelagerkablarna sammankopplas.

Just idag hade man gjutit den första delen av plattan på marken. Den gjuts i 11 delar och kommer att pågå före och efter sommarsemestrarna för att vara klar vecka 36.

Foto: Vattning och slipning av dagens nygjutna "platta på mark"

Foto: Arbetsmiljörutiner och regler är en självklarhet i byggbranschen.

Vi tackade för besöket och bad att få återkomma då det är dags att börja montera byggnaden i höst.

Med på besöket var gruppledare Anna Ragnar och skolpolitiker Johan Svensk