Almedalen 2014

Årets Miljöpartidag i Almedalen, 2 juli, besöktes av fem av våra åtta toppkandidater till Kommunfullmäktige samt vår riksdagskandidat. Det händer förstås otroligt mycket på detta politik-metropol, i år rekord med över 3500 evenemang, och vi kommenterar bara ett axplock där vi har någon beröringspunkt.
Foto: Mehmet Coksürer, Marianne Reinemar, Acer Tuncer och Johan Svensk har just stigit i land i rosornas stad.

Dagen innan vårt besök trädde en ny lag i kraft som gör det lättare att få uppehållstillstånd på grund av ömmande skäl, och dessa affischer var ju extra roliga eftersom det var SD:s dag i Almedalen.

Haninge Kommun anordnade tillsammans med Arbetsförmedlingen och Coca cola ett seminarium om arbetet med praktikarbete för ungdomar som står långt från arbete. Projektet har pågått sedan 1998 och varit mycket lyckosamt. Bland annat får över 40% av ungdomarna som praktiserar hos Coca cola stanna kvar på vanliga anställningar efteråt. Seminariet drog fler besökare än förväntat och MP Haninges gruppledare Anna Ragnar var med i en politikerpanel på ämnet. Därefter fick hon en medalj från Föreningen Utvecklingsstörda Barn för att hon pratat tydligt och lättförståeligt.

Första fotot: Anna Ragnar, tredje från vänster, i politikerpanelen om praktikplatser för ungdomar. Andra fotot: Gruppledare Anna Ragnar med medalj.

Gruppledaren Anna Ragnar sitter i styrelsen för Svenska Ekokommuner och var även på deras sommarmöte med tjänstemännen.

På avdelningen trevliga möten så träffade vi bland andra Dervis Dennis Aksay, grundare av X-Cons Haninge, som skulle föreläsa dagen efter. Gott kaffe, te och glass serverades.

Här två intressanta bilder tagna vid samma tillfälle från två olika vinklar. Först TV4-sändning på en politikerpanel där man ser ser en främlingsfientlig riksdagsledamot (inte viktigt i detta fall) och två MP Haninge-profiler längst ned till vänster och samma politikerpanel bakifrån med samma MP Haninge-profil(er) in action.

Nog skojat... många viktiga seminarier avverkades av Haningegänget. Det som fastnade i minnet mest för undertecknad var seminariet om "Duktiga pojkar och arga unga kvinnor" som handlade om de normer som styr och är så svåra att bryta. Flera olika förbund som Fatta, RFSL ungdom och Streetgäris framförde sina lärdomar och svarade på frågor. Mycket intressant och viktigt ämne.

Foto: Mest extrema är som vanligt ungdomarna. Här kommenterar man statsministerns uttalande om att han "inte vet hur feminismen skulle drabba Sverige om vänstern får makten".

Kvällen inleddes med försnack på stora scenen. Gustav Fridolin intervjuade Framtidskommissionen (utsedd av Alliansen 2011) om deras resultat och hur det emottagits av regeringen. Det hade tydligen emottagits med intresse och sedan används som bokstöd (fritt tolkat) och det finns nu bra material för nästa regering att agera för framtiden inom miljö, social hållbarhet och hållbar tillväxt.
Åsa Romsons tal (som var starkt och medryckande) inleddes med Ramadan Karim, en hälsning avseende den muslimska fastemånaden som just inletts, och handlade sedan om att våga prioritera politiska områden som gynnar kvinnor och då inte vägar, skatter osv
Efter talet samlades Haninge-gänget för den traditionella instagrambilden.
Foto: Acer Tuncer, (fullmäktigekandidat), Johan Svensk, (fullmäktigekandidat), Mehmet Coksürer, (ledande fullmäktigekandidat), Annica Hjerling, (riksdagskandidat), Marianne Reinemar, (fullmäktigekandidat), Anna Ragnar (gruppledare och fullmäktigekandidat)
Innan vi avlägsnade oss sprang vi på en bekanting.
Foto: Johan, Acer och Mehmet med Miljöpartiets gruppledare i riksdagen, Mehmet Kaplan.
Kvällen avslutades i trevligt samkväm.
Foto: Svenska Muslimer för Fred och Rättvisa bjöd på fastebrytnings-måltid (Iftar). Tack bland annat till Yasri Khan, ordförande för Svenska Muslimer för Fred och Rättvisa samt ledamot i Miljöpartiets internationella kommitté.