Besök på Flygande Mattans förskola 2013-10-31

Skolgruppen i MP Haninge besökte idag den nystartade fristående förskolan Flygande Mattan i Jordbro centrum.

Trots ett antal sjukskrivna i personalen denna dag blev vi mycket väl mottagna och förplägade.

Vi fick lära oss att förskolan ingår i samma bolag som Flygande mattan i Brandbergen, vilket är bra för personalen, och att man skrivit i bolagsordningen att all vinst ska återinvesteras i verksamheten. Vi i Miljöpartiet har ju samma skrivning i vårt senaste kongressbeslut så det gjorde oss extra varma. Och på väggen såg vi diplomet från "Grön Flagg", vilket vi även såg på vårt tidigare besök på Flygande mattan i Brandbergen.

När vi diskuterar kring söktryck och hur annonsering går till får vi veta att Flygande Mattan har en inriktning som de kommunala inte har, nämligen Islam. Föräldrarna behöver inte vara orolig att barnet får i sig någon föda som är förbjuden i Koranen. Likaså kan de vara säkra på att man inte tar med barnen på någon aktivitet som är opassande för barnet i Koranens ögon. Det kan vara osäkerhet kring dessa frågor i en vanlig skola. T.ex dusch-procedur, hur fungerar det? Barn som inte vill äta, hur hanterar men det osv. Barnen får en chans att lära sig lite Arabiska på ett lekfullt sätt.

Givetvis är svenska språket mycket viktigt och Flygande Mattan är med i kommunens Läsutvecklingstester och Matematiktester.

Flygande mattan har många personer på kompetensutveckling till barnskötare, förskollärare och rektor.

Marianne Reinemar, Mehmet Coksürer och Johan Svensk tackar så mycket för ett bra och trevligt besök som lämnade oss med mycket tankar för framtiden. Tack för besöket.