Besök på Gräskobbens förskola 2013-10-31

Skolgruppen i Miljöpartiet de Gröna i Haninge besökte idag en av de fyra kommunala förskolorna i Norra Jordbro.

Förskolechef Åse Åkesson och Utvecklingsledare Linda Sundblad guidade oss runt i lokalerna på Gräskobben och presenterade verksamheterna på de fyra förskolorna.

Verksamheten är, liksom de flesta i Haninge, inspirerad av Reggio Emilia och vi fick lära oss att det skiljer sig mot den Reggio Emilia i Italien eftersom vi i första hand måste se till läroplanen i Sverige. Lokalerna är utformade att passa den inriktning som bedrivs här och personalen är utbildad. Förskolechefen är även Pedagogista enlige Reggio Emilia-konceptet. En av förskolorna har fått HSR (Håll Sverige Rent)-utmärkelsen "Grön flagg" och de tre övriga jobbar hårt på att också få detta. Även andelen ekologiska inköp jobbar man hårt på som synes på detta diplom:

Man har givetvis ett eget tillagningskök och vi fick höra att kocken Joakim var mycket uppskattad av barnen. Det händer till och med att barn går till Joakim på raster och sitter där och pratar.

Frågorna vi hade med oss var många och alla inte så lätta:
- Vad är rätt nivå för oss politiker att styra verksamheten utan att vara inne och peta i detaljer?
- Borde vi arbeta för en lagändring för att få en begränsning av barngruppernas storlek?
- Vad är de speciella förutsättningarna för verksamheten i Norra Jordbro?
- Hur stor andel är nya per termin?
- Hur många barn har utländsk bakgrund och hur arbetar man språkutvecklande på förskolan.

Diskussionerna var mycket intressanta och vi lämnade Gräskobben med både ny information och fler frågor att fundera vidare på. En dessa frågor känns akut och kommer att tas upp i Miljöpartiet omgående men även diskuteras med Nattvandring Jordbro om de kan ta med Gräskobben på sin runda de nätter de är ute.

Stort tack till personalen på Gräskobben för att vi fick besöka förskolan och lära oss mer om era specifika förutsättningar. Speciellt tack till Förskolechef Åse Åkesson och Utvecklingsledare Linda Sundblad.