Elever med otur får inget sommarlov..

..och får gå elva år i grundskolan.
Foto: "Stressed School Boy" by David Castillo Dominici från freedigitalphotos.net

Nu har den borgerliga Alliansen visat sitt rätta ansikte.
Dels genom tvångsmedel mot elever som har oturen att få en lärare som är mycket sjukskriven.
Dels genom att begrava frågan i en utredning som enligt Jan Björklund kommer att ta sex år på sig innan de är klara.

Det har kommit frågor till Miljöpartiet de Gröna i Haninge varför vi tycker det är bra. Missförståndet beror på att vi i Haninge är med i den styrande koalitionen. Vi vill därför meddela att vi på landstings- och riksdagsnivå inte är en del av Alliansen utan är ett oppositionsparti.

I sakfrågan så tycker vi i Miljöpartiet de Gröna i Haninge att de förslag som Alliansen meddelat är tvärt emot vad Miljöpartiet skulle föreslå:
1) Att göra sexårsverksamheten till en obligatorisk årskurs. Det är en stor omställning med en sådan reform. Förskolelärare måste kometensutvecklas till grundskolelärare. Kursplaner måste tas fram på riksnivå och implementeras på kommunal nivå och på varje skola. Gå i skolan 10 år gör eleverna redan eftersom de flesta går i sexårsverksamheten. En ny stor reform är det sista som skolorna behöver idag.
2) Att de elever som inte får gymnasiekompetens i årskurs nio ska gå 11 år i skolan istället för 10. Vi vet i de flesta fallen redan orsaken till att eleven inte får gymnasiekompetens. Det handlar om att eleven inte får det stöd eleven behöver. Vi vet också att resultatet av att eleven inte får nödvändigt stöd i skolan är att eleven tappar motivationen. Att tvinga en elev utan studiemotivation att säga hej då till alla klasskompisar och gå ett år till i årskurs nio kommer inte att ger önskat resultat. Den kostnad som detta orsakar skolsverige ska istället satsas på de tidigare åldrarna i skolan. Miljöpartiets viktigaste förslag inom detta område är att lärarna ska få preskriptionsrätt samt att vi ska ha en läsa/skriva/räkna-garanti i årskurs tre eller fyra.
3) Att de elever som inte är ikapp kunskapsnivån i årskurs åtta och nio ska tvingas till sommarskola. Egentligen lika dum idé som ett extra skolår. Studiemotivationen är extremt låg hos dessa elever. Särskilt när deras kamrater SMS:ar från badstranden. Och resurserna som detta tarvar behövs under det ordinarie skolåret. Dum, dum idé
4) Att tillsätta en utredning kring dessa frågor som ska ta sex år på sig och enligt skolministern kosta över en miljard kronor är uppenbarligen bara ett sätt att slippa tappa röster i valkampanjen eftersom Alliansen då kan säga att man har startat en utredning och måste invänta svaret från utredningen.