Grattis alla lärare i Haninge

MP Haninges skolpolitiker och Ordförande i Gymnasie- och Vuxenutbildningsnämnden är idag lite extra glad. Att kunna satsa lite extra på lärarna i Haninge Kommun. Satsningen består i att lärarna istället för 2.0 % som Kommunfullmäktige beslutat tidigare, nu får 3.1% i löneförhandlingen. Tillsammans med att tidigare i somras kunnat utnämna 38 förstelärare i kommunen så känns det som vi är på väg åt rätt håll. På väg att höja lärarnas status vilket är avgörande för att få fler att vilja bli lärare, säger Johan Svensk.

"Lika glada är vi. Det här är viktigt!" hälsar Mehmet Coksürer och Marianne Reinemar i Grund- och förskolenämnden.

Här är meddelandet som skickats ut till alla lärare inom Gymnasie- och vuxenutbildningen:

"Grattis alla Haninge-lärare! Vi satsar ordentligt på er – även ekonomiskt. När årets ”märke” fastställdes till 2.0 % ville vi satsa mer än så. Vi har nu beslutat att utöka det budgetmässiga utrymmet för löneökningar från 2.0% till 3.1% för lärare och skolledare i 2013 års löneöversyn. Satsningar på lärarlöner är en viktig del i arbetet att höja lärarnas status i samhället. Genom att fler motiverade lärare kommer till arbetet varje dag kommer vi att nå bättre resultat i skolan, oavsett om vi pratar om betyg, trygghet eller arbetsmiljö. Eftersom vi precis utnämnt 11 förstelärare så hoppas jag vi kommit en bit närmare målet att höja lärarnas status."