Grattis Haninge till förstaplatsen

På en blog för Haninge Kommuns politiska ledning kan man idag läsa en artikel om kommunens Komvux-skola som kallas Centrum Vux. Ni kan läsa den här:

Haninge har Stockholmsregionens bästa Komvux!

Härom veckan kom Skolverkets undersökning som visar att 92,9 % av eleverna på vuxenutbildningen i Haninge går ut med minst ett godkänt betyg! Mätningen utgår från kurserna Svenska A, Matematik och Engelska A. Det innebär att CentrumVux, som vår skola heter, placerar sig först i Storstockholm och på femte plats över landets bästa Komvux. Och avståndet till förstaplatsen i landet var bara 1,8 %! Det är verkligen jätteroligt!

CentrumVux är en viktig verksamhet och ger många en andra chans att komplettera vissa kurser, höja betygen så att de kan söka sin drömutbildning eller gå en yrkesutbildning som oftast direkt leder till jobb. Det är centralt att CentrumVux fortsätter att genomsyras av hög kvalitet. Klarar eleverna skolan har de goda möjligheter till en bra framtid.

Samtidigt har Haninge i december beslutat att inte privatisera Komvux. Många kommuner, faktiskt så många som 23 av 26 i Storstockholmsregionen, hade anmält intresse för att vara med i en upphandling av vuxenutbildning med start 1 juli 2015. Haninge svarade nej när vi fick frågan från KSL, Kommunförbundet Stockholms Län. Anledningen är att en konkurrensutsättning på de villkor som idag är möjliga skulle försämra möjligheten för Centrum Vux. Och det ser vi ju nu att det var ett klokt beslut.

Nu i efterhand har Stockholm Stad dragit sig ur upphandlingen av vuxenutbildning och KSL ger då upp tanken på att samordna detta åt kommunerna. Man kan nu läsa på KSL:s hemsida att respektive kommun får anordna upphandling själva och att KSL fokuserar på andra frågor inom vuxenutbildningssamarbetet.

Jag tror att den viktigaste anledningen till de fina resultaten på Centrum Vux är våra lärare som har varit här länge och har arbetat fram ett bra arbetssätt. Jag vill rikta ett stort tack till alla inom verksamheten för CentrumVux som gör detta möjligt.

Johan Svensk (MP)
Ordförande Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden