Grön skolriksdag 2013-10-12

Igår lördag hade Miljöpartiet kick-off/lansering av skolpolitiken som huvudsamtalsämne. Huvudbudskapet var "Ge eleverna sin lärare tillbaka" och "Minska administrationen och anställ fler i skolan"

Lanseringen gick av stapeln i riksdagen och gick under benämningen Grön Skolriksdag. Huvudtalare var Fil Dr Pasi Sahlberg som skrivit boken "A Finnish lesson" och hans åsikter om vad som gör Finland till ett föregångsland är tänkvärt: "Equity". Det förklaras på Svenska som "Rättvisa". Han kritiserar det svenska skolsystemet på grund av kommersialiseringen och de ökande klyftorna mellan elever med olika socioekonomisk bakgrund. Det gav oss Miljöpartister något att fundera över.

Hela skolgruppen från MP Haninge var på plats och hade en mycket intressant dag. Här syns Mehmet Cocksürer, Marianne Reinemar och Sahir Drammeh tillsammans med Stockholmsregionens ordförande Mats Pertoft.

På vägen hem passade MP Haninge-gruppen på att titta in på ett mingel som MP Södermalm hade för att fira en bra kampanjdag. På bilden Per Olsson och Åsa Jernberg från MP Stockholm stad som hälsar välkomna.