Kongressen 2014

Foto från vänster: Kerstin Andersson, Johan Svensk, Annica Hjerling, Marianne Reinemar, Mehmet Coksürer, Sahir Drammeh.

Nyligen avslutades Miljöpartiets kongress.  Det blev en kongress i feminismens tecken. Utöver de tre tidigare prioriterade områdena (Miljö, Skola, Jobb) lade kongressen till Jämställdhet och Feminism som ett fjärde prioriterat område i valmanifestet och sedan utökades området från fyra punkter till tio. En stor seger för feminismen i Sverige.

Kongressen stödde också ett fortsatt krav att de som driver friskolor ska återinvestera eventuellt överskott i skolverksamheten. Aktörer med vinstsyfte ska inte få driva skolor och det ska finnas krav på långsiktigt ägande och transparens.

Om energifrågan beslöt kongressen att att flera reaktorer ska stängas under 2014-18, och att användingen av fossila bränslen ska minska kraftigt och att förnybara energikällor kan byggas ut. MP har som mål att Sveriges energisystem ska vara helt förnyelsebart år 2030.

Att företag ska ha kollektivavtal röstades igenom inom arbetsmarknadsområdet.

Utöver politiken kan nämnas att en ny person valdes in i Miljöpartiets partistyrelse: Mursal Isa. Han kom till Sverige från Somalia år 2003 och leder i dag partiets lokalavdelning i Borlänge och arbetar till vardags på ABF. Men förutom politiken har han också haft en central roll i ett mycket uppmärksammat bandyprojekt i Borlänge. Efter ett lokalt initiativ bilades ett somatiskt landslag som deltog i VM i ryska Irkutsk i vintras. Äventyret i öst porträtteras också i en film av Filip Hammar och Fredrik Wikingsson som ska visas senare i år.

Kongressen avslutades med att alla inbjöds att gå med i Miljöpartiets ekipage i West Prides regnbågsparad. Det var inget snack om vilket ekipage som var flest människor. Det var dom gröna.