Miljöpartiet Haninge och den lyckade integrationspolitiken

Miljöpartiet de Gröna i Haninge har nu varit del i den politiska majoriteten i över sju år. När Miljöpartiet grundades 1981 var det förutom miljön, alla människors lika värde vilket betyder det att det inte spelar någon roll var man är född. Vi har sedan starten kämpat för att utlandsfödda ska få en möjlighet att etablera sig i det svenska samhället. Därför är det mycket trevligt att läsa den undersökning som Reforminstitutet gjort som visar att vi i Haninge lyckats mycket bra.

Reforminstitutet har undersökt alla kommuner i rapporten Så väl lyckas din kommun med integrationHaninge Kommun hamnar på plats fem i Stockholmsregionen och plats 22 i Sverige. Av de utlandsfödda som kommer från länder utanför EU har hela 62,5 procent arbete. Haninge är alltså en mycket bra plats att etablera sig på om man tvingas fly från ett annat land oavsett om det är krig, trakasserier eller fattigdom man flyr ifrån. Då är det inte heller så konstigt att se att Haninge växer så det knakar (se Haninges hemsida). Trots att infyttningsöverskottet 2013 från kommuner utanför Stockholmsområdet bara var 9 (!) personer har kommunen växt med 1502 personer totalt. Och de utlandsfödda har alltså bra möjligheter att etablera sig i samhället och på arbetsmarknaden.

Nu är det inte bara kommunala åtgärder som påverkar utan det beror även på hur väl företagen sköter sig och hur väl samhället bemöter de utlandsfödda.

Men Miljöpartiet kämpar för att alla människor ska ha lika villkor i samhället och på arbetsmarknaden och idag är vi lite extra glada. Bra jobbat Haninge!