Nästa gång vill vi fira Pride i Haninge!

Här är texten i sin helhet:

Nästa gång vill vi fira Pride i Haninge!
Häromveckan firade vi Stockholm Pride, en stor kärleksfest för hela samhället. Men så har det inte alltid varit och så är det inte överallt.
En Pridefestival betyder frihet för hbtq-personer (homo-, bi-, trans- och queerpersoner). En ökad individuell frihet för alla i vårt samhälle och mindre grupptryck. Frihet från en vardag full av traditionella och förlegade normer, frihet från osäkerheten om alla du möter ska acceptera dig som du är.
I många år har hbtq-personer åkt in till Stockholm Pride för att öppet kunna stå upp för sig själva och sin sexuella läggning eller könsidentitet. Men det ska vara lätt att leva öppet som hbtq-person oavsett var du bor. Det är viktigt inte minst för unga, som varje dag måste kämpa mot förlegade normer i skolan, på fritiden och i familjen. De har kanske inte råd, möjlighet eller mod att åka till en Pridefestival. Pridefestivalen behöver därför komma till dem.
Mycket har blivit bättre sedan den första ”homosexuella frigörelseveckan” arrangerades av RFSL 1979. Då var homosexualitet fortfarande klassat som en sjukdom. I dag lever många öppet, men risken för att utsättas för våld och hot är fortfarande närvarande. Transpersoner ingår i dag inte i lagstiftningen om hets mot folkgrupp eller hatbrott. Det vill Miljöpartiet ändra på. Vi vill också ha ett intensifierat arbete mot hatbrott och mer förebyggande arbete mot förtryckande normer, inte minst i skolorna. Unga hbtq-personer har det allra svårast. De mår generellt sämre än andra ungdomar och ungefär 20 procent har utsatts för våld av en familjemedlem. 25 procent av homo- och bisexuella kvinnor
mellan 16 och 25 år har försökt ta livet av sig. Hälften av alla unga transpersoner har övervägt självmord. Det är oacceptabelt.
I lördags gick vi i Stockholms Prides parad med ett löfte – vi ska driva på för Pridefestivaler på fler orter i Stockholms län. Pride är en fråga om mänskliga rättigheter. I år firade vi Stockholm Pride, nästa gång vill vi fira Pridefestival i Haninge!

Annica Hjerling (MP)
Mats Pertoft (MP)