Om Stockholm Pride

Läs hela artikeln här:

En Pridefestival är en hyllning till alla de hjältar över hela världen som varje dag kämpar för alla människors lika värde men Pridefestivalen betyder också frihet för hbtq-personer (homo-, bi-, trans- och queerpersoner).

En ökad individuell frihet för alla i vårt samhälle och mindre grupptryck. Frihet från en vardag full av traditionella och förlegade normer, frihet från osäkerheten i om alla du möter ska acceptera dig som du är. I många år har hbtq-personer åkt in till Stockholm Pride för att öppet kunna stå upp för sig själva och sin sexuella läggning eller könsidentitet. Men det ska inte behöva vara så i dagens samhälle, det ska självklart vara lätt att leva öppet som hbtq-person oavsett var du bor. Det är viktigt inte minst för unga, som varje dag måste kämpa mot förlegade normer i skolan, på fritiden och i familjen.

Mycket har blivit bättre sedan den första “homosexuella frigörelseveckan” arrangerades av RFSL 1979. Då var homosexualitet fortfarande klassat som en sjukdom. I dag lever många öppet, men risken för att utsättas för våld och hot är fortfarande närvarande. Transpersoner ingår i dag inte i lagstiftningen om hets mot folkgrupp eller hatbrott. Det vill Miljöpartiet ändra på. Vi vill också ha ett intensifierat arbete mot hatbrott och mer förebyggande arbete mot förtryckande normer, inte minst i skolorna. Unga hbtq-personer har det allra svårast.

De mår generellt sämre än andra ungdomar och ungefär 20 procent har utsatts för våld av en familjemedlem. 25 procent av homo- och bisexuella kvinnor mellan 16 och 25 år har försökt ta livet av sig. Hälften av alla unga transpersoner har övervägt självmord. Detta är fruktansvärda och helt oacceptabla siffror som visar en mörk verklighet. Unga hbtq-personer får ofta höra att ”det blir bättre när du blir äldre”, vilket varken stöttar eller hjälper.

Hjälpen måste komma medan man fortfarande är ung. Sverige måste bli ett tryggt land för unga hbtq-personer, med mötesplatser i hela landet där de kan vara sig själva. På lördag går vi i Stockholms Prides parad med ett löfte – vi ska driva på för Pridefestivaler på fler orter i Stockholms län.

Pride är en fråga om mänskliga rättigheter. Vi vill lyfta fram att orter oavsett storlek kan erbjuda en solidarisk och öppen attityd till hbtq-personer. Det finns många goda exempel på hur människor i på fler orter manifesterat stark solidaritet med exempelvis utvisningshotade och mot rasism. Denna vecka firar vi Stockholm Pride. Vi är stolta över att Prideflaggan i år får vaja över Södertälje och att det kommer att informeras om hbtg-frågor i skolorna. Det är viktigt att Pride och Hbtq-frågorna även lyfts i Södertälje.

Vi vill arbeta för att öka medvetenheten, jämlikheten och kunskapen om dessa frågor, i Södertälje, i landstinget och i hela Stockholms län!

Mats Pertoft (MP)
riksdagskandidat