Pressmeddelande 2013-11-25: Miljöpartiet satsar 213,6 miljoner på skolan i Haninge

Idag 25 november skickar Miljöpartiet de Gröna i Haninge ut detta pressmeddelande:

Miljöpartiet ska bli Skolpartiet. Idag 25 november presenterar man siffror som visar att en grön skolpolitik skulle ge skolan i Haninge 213,6 miljoner i ytterligare resurser de kommande fyra åren. Bland annat kan de medlen användas till att anställa 98 nya medarbetare i skolan, till satsningar på lärare och på att varje elev ska nå kunskapsmålen.

- För oss är valet enkelt. I stället för ett femte jobbskatteavdrag vill Miljöpartiet använda våra gemensamma pengar till skolan och klimatet. Det är den prioritering de allra flesta svenskar vill göra för det är så man bygger ett land starkt, säger Gustav Fridolin, språkrör (MP).

- Med så stora satsningar har vi möjlighet att göra stora insatser för skolan i Haninge. Vi kommer nu att sätta oss tillsammans med lokala skolaktörer såsom lärarfacken, elevorganisationer och skolledare för att samtala om hur dessa medel bäst bör användas i vår kommun, säger Johan Svensk, ansvarig för skolfrågor i Miljöpartiet de Gröna i Haninge.

Första tillfället blir 16 december kl 18 då Miljöpartiet de Gröna i Haninge har ett öppet Tema-möte för både medlemmar och övriga medborgare att diskutera skolfrågor. Med på mötet kommer även skolexperter, fackföreningar, skolpersonal och politiker för att få en givande och intressant diskussion. Detta är viktigt för oss i vår ambition att ha en politik inför valet som är svaret på de utmaningar som finns inom skolan. Mötet följs av fyra likadana möten för andra viktiga ämnen. - Vi hoppas det blir fullt hus. Läs mer om Tema-mötena på vår hemsida eller vår medlemswebb hälsar Johan Svensk.

Miljöpartiet satsar nationellt totalt 23 miljarder mer än alliansregeringen de kommande fyra åren på svensk skola. Ett fullt genomslag för den gröna skolpolitiken skulle innebära stora utökade resurser till skolorna i Sveriges alla kommuner och kunna åstadkomma stora förändringar för elever och lärare. Läs mer om förslaget till statsbudget på Miljöpartietsnationella hemsida.

FÖR VIDARE INFORMATION:
Johan Svensk, ansvarig för skolfrågor i Miljöpartiet de Gröna i Haninge, 073-941 30 77
Matilda Westerman, pressekreterare till Gustav Fridolin, 072-232 22 71

På bilden ovan från vänster, tagen vid Gustavs besök på Brandbergsskolan 11 oktober:
Johan Svensk
Gustav Fridolin
Mehmet Cocksürer (kommunfullmäktigeledamot och ledamot i Grund- och förskolenämnden för Miljöpartiet de Gröna i Haninge)