Studiebesök på förskolan Orren 2013-12-19

Förskolan Orren, som är en fristående förskola, ligger nedanför Brandbergen. När vi kom på besök var det nästan dags för julledigheter eftersom kommunens skolor haft julavslutning och många barn på förskolor har storasyskon i skolan.

Foto från Orren vårterminen 2009

Förskolan Orren byggdes på 70-talet enligt ett standardutseende som tagits fram i den s.k. barnstugeutredningen. Det skulle vara ett stort lekrum i mitten och mindre rum runtomkring för andra aktiviteter som sagostund m.m. Vi som även besökt Gräskobben härom veckan tyckte att vi kände igen utseendet och de är byggda ungefär samtidigt. Brittmarie Carlzon som är förskolechef har varit det ända från starten så hon kan jämföra hur det var då och det är nu, hur det var att vara kommunalt anställd och hur det är att vara privat anställd. På sjuttitalet var det 45 barn på 20 pedagoger. Nu är det över 100 barn på 21 pedagoger men så ser det tyvärr ut i de kommunala förskolorna också. Brittmarie berättar att det är mer administration för henne jämfört med kommunala förskolor eftersom hon måste sköta både det kommunen ber om och det som Pysslingen kräver.

Förskolan Orren ägs av Pysslingen som i sin tur ägs av Academedia. Vi frågade därför en del om hur det är att driva en fristående förskola, ägd av en stor koncern, nu när det varit så mycket negativ publicitet om fristående verksamheter. Brittmarie tyckte inte det märktes så mycket annat än det hon sett i media. Hon tycker att kvaliteten är viktigare än ägaren och det kan vi ju hålla med om.

Orren är en-paralellig förskola samt har en utegrupp som har en byggnad i Tyresta By (Trolladan) där de är fyra dagar per vecka. De minsta barnen, som sover middag, gör det i sina barnvagnar på en veranda. De har gjort så i många år och barnen mår mycket bra av det. Även på vintern.

Orren har en stor och trevlig lekplats och har alltid kö till platserna, även om det nu är genom kommunens kö alla barnen kommer. Innan Brittmarie lät kommunen ta över kösystemet fanns det Pysslingförtur men det är borta och nu finns bara syskonförtur som de flesta förskolor och skolor har.

Miljöpartiet de Gröna i Haninge tackar för besöket och önskar Orren lycka till.

Med på besöket var Sahir Drammeh och Johan Svensk.