Studiebesök Tungelsta skola 2013-12-05

Vi hade nöjet att besöka Tungelsta skola samma dag som SMHI berättat att det skulle bli storm- och snökaos. Visserligen snöade det när vi lämnade skolan men stormen och kaoset var rejält försenad.

På Tungelsta skola kom vi in i en mycket trevlig byggnad (se bild) och togs sedan emot av en lugn och positiv rektor, Johan Ahlkvist. Det var mycket personal sjuka men det får man vara beredd på i en så folkrik verksamhet, fick vi höra.

Vi fick en presentation om hur skolan arbetar för att lyckas få alla elever godkända. I den här skolan låter det inte som någon lärare lämnas ensam och övergiven i sitt klassrum och personalen går en tvåårs-utbildning i hur man arbetar formativt.

Vi fick svar på alla våra frågor om kränkningar, smågrupper och pedagogiskt ledarskap och vi var nog ganska imponerade. Det har visserligen även visat sig på resultaten i våras. Vi pratade även ekonomi och förstod att den tidigare ekonomiska svackan inte var något misstag, utan rektor hade koll på denna hela tiden. Det känns skönt. Vi fick en kommentar att "en bra rektor är en rektor som håller budget" kanske inte är en framgångsmedicin. Det är förstås värt att tänka på.

Vi fick en rundvandring i skolan och anmärkte på hur fräscht det ser ut på väggar och golv. Skolan anlitar sommarjobbare varje år för ommålning och är även snabba på att tvätta bort eventuellt klotter m.m. Det verkar vara ett lyckat koncept. Matsalen behöver visserligen byggas om för att bli optimal men det var inget skolan kunde skynda på själva. Fler saker som ligger utanför skolans kontroll är tyvärr kylfläktar, fönster och radiatorer där underhållet ligger efter så vi får ta med oss detta att driva på i Kommunhuset.

Det känns som Tungelsta skola är en skola som andra rektorer borde besöka och ta efter.

Miljöpartiet de Gröna i Haninges skolgrupp tackar så mycket för att vi fick komma på besök.

Med på besöket var Johan Svensk och Mehmet Cocksürer