Nyheter‎ > ‎

Maria Ferm besökte Haninge 18 februari 2013

Med ett späckat schema besökte Miljöpartiets migrationspolitiske talesperson Maria Ferm flera olika verksamheter i Haninge

Besöket inleddes med en god och trevlig vegetarisk lunch tillagad av elever på Centrum Vux.

På Riksäpplets gymnasieprogram språkintroduktion fick Maria information av Rektor Åsa Hedman och Lena Felldin som är arbetslagschef bland annat för språkintroduktionsklasserna. Maria fick veta att det går 105 nyanlända elever i språkintroduktionen just nu och att Riksäpplet övergått till Europeisk språkportfolio (Europarådet) istället för den traditionella kursplanen för SFI.

På lektionsbesök så fick Maria chans att se elever och lärare i full aktion. Just idag handlade lektionen om de svenska högtiderna.

På Centrum Vux, som ligger i samma byggnad, besökte Maria rektor Paul Heiwe och SFI-samordnare Hadi Hormozi som berättade att de har 900 elever som går på SFI just nu. På frågan om SFI-bonusen gör nytta så var svaret rakt av: Nej. De som klarat SFI-bonusen är så studiemotiverade att de hade läst SFI-kurserna lika snabbt även utan bonus.

Tiden räckte även till två lektionsbesök (C1 och B2) som uppskattades stort av både Maria och eleverna.

Därefter besökte Maria ett kommunalt boende för ensamkommande flyktingbarn (flickor) som berättade att de absolut inte skulle bli mammor innan de utbildat sig färdigt och att de skulle bli sjuksköterska och jurist. Det var verkligen två studiemotiverade flickor. Maria kommenterade också att det var ett av det finaste boendet för ensamkommande barn som hon sett!

Sedan var det dags för information om Haninge Kommuns politiska ledning. MP Haninges gruppledare Anna Ragnar informerade.

Dagen avslutades i Haninge Kulturhus med ett medlemsmöte i MP Haninge där Maria Ferm inledde med att presentera Miljöpartiets politik på migrationsområdet. Miljöpartiet har nyligen lagt en partimotion som heter "Drömmen om Sverige" och driver kampanjen "Öppna fler dörrar till Sverige". Det var ett mycket intressant ämne och följaktligen kom många frågor.

Miljöpartiet de Gröna i Haninge vill tacka Maria Ferm, Riksäpplet, Centrum Vux och Socialförvaltningen för en mycket intressant och spännande dag.

Engagera dig
Sprid budskapet