Nyheter‎ > ‎

Riksdagsledamot i Haninge med anledning av den Sociala oron

Som alla sett pågår sedan en tid en del bränder, stenkastning mot poliser och brandmän och försök till upplopp i förorter runt Stockholm.

Mehmet Kaplan, som är en av två gruppledare i Riksdagen, bor och nattvandrar i områdena runt Husby och är mycket insatt i de aktuella händelserna. Som ett led i att föreslå rätt saker i Riksdagen besöker Mehmet även andra orter runt Stockholm och övriga sverige och nu har han även varit i Haninge. Här följer en sammanfattning av Mehmet Kaplans informationsutbyte med MP Haninge senaste dagarna:

Onsdag 29 maj anordnade Mehmet Kaplan, Esabelle Dingizian och Jabar Amin ett rundabordssamtal på Pustegränd för de som har nattvandrat i förorterna eller har annan egen erfarenhet av problemen i förorterna. Det var en givande diskussion för alla medverkande. MP Haninge hade en stor representation på mötet med bland andra Sahir Drammeh, Mehmet Coksürer, Annica Hjerling (som även är kanslichef för MP Stockholmsregionen, till höger på bilden nedan), Abdelhafid Mebrouk (mitt i bilden nedan) och Johan Svensk.

Fredag 31 maj inleddes med att Mehmet besökte Turkiska Kulturföreningen i Handen. Sedan hade Miljöpartiet Haninge (Johan Svensk, Annica Hjerling, Mehmet Coksürer) ordnat ett möte med Haninge Kommuns säkerhetsstrateg som berättade hur Haninge Kommun planerat för och hanterat de oroligheter som uppkommit.

Kl 16 deltog Mehmet och ett antal inbjudna Miljöpartister på ett möte anordnat av X-Cons Haninge med ett stort antal ungdomar från Brandbergen och Jordbro, ideella föreningar och lokalpolitiker från flera partier. Diskussionerna var mycket givande. Tack Dennis Aksay för initiativet till detta möte.

Fredagen avslutades med att Mehmet Kaplan och ett antal Miljöpartister följde med Nattvandring.nu som brukar nattvandra i Jordbro och Brandbergen. Det var som brukligt är en lugn natt med på vissa ställen många ungdomar som roar sig men inga fientligheter eller bränder.

MP Haninge vill tacka Mehmet Kaplan och övriga deltagare för att ni bryr er om och engagerar er i våra ungdomar och samhället i övrigt.