Nyheter‎ > ‎

Välbesökt seminarie om flerspråkighet 6 februari 2013

MP Stockholm stad, Johara Khattab, och MP Haninge, Johan Svensk, samarrangerade ett seminarie i Riksdagen

Med Dr Eva-Kristina Salameh presenterade för en intresserad skara vad hon kommit fram till i sin forskning om flerspråkiga barn i skolan.

Salameh bedrev ett projekt under flera år i Malmö med elever som hade arabiska som modersmål. En del fick en del av utbildningen med arabisktalande pedagoger och en del fick traditionell undervisning det vill säga endast modersmålsundevisning utöver den vanliga undervisningen. Resultatet blev som vi gissat att eleverna med arabisktalande lärare i fler ämnen alternativt studiestöd på arabiska fick högre resultat i kärnämnena. Även i svenska!

Vi som lyssnade tyckte det var konstigt att denna forskning inte slagit igenom i undervisningen nationellt men som vanligt tar det lång tid att förändra ett beteende.

Den som vill läsa mer i ämnet kan hitta Eva-Kristinas böcker här

Vi vill tacka Eva-Kristina för att hon ställde upp ideellt för oss och tacka Mehmet Kaplan för att vi fick ta hans arbetsplats i anspråk.

För den konstintresserade kan vi rekommendera ett besök i Riksdagen i allmänhet och Nubiska rummet (där denna målning kan beskådas) i synnerhet

Engagera dig
Sprid budskapet